U bent hier

De Vriendentrouw het favoriete maritieme erfgoed van Eric Gerding

De Vriendentrouw in de jaren vijftig

Ik ben Eric Gerding. Ik ben geboren in de bossen van de Zuid Veluwe. Daar kon ik op stille zondagmorgens de schepen op de Rijn horen langsploffen met hun langzaamlopers. Die oude en vaak goed onderhouden vrachtschepen spraken mij heel erg aan. Als klein jongetje ben ik met een vrachtschip “Adriana” van de fabriek waar mijn vader werkte, mee naar Antwerpen gevaren. Toen we met de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie een zomerkamp op een tjalk hadden doorgebracht, heb ik het oude scheepjesvirus opgelopen.

Tjalken zijn daarbij mijn favoriet. En de Groninger tjalk Vriendentrouw uit 1894, die ik zelf al vanaf mijn studietijd (1971) bewoon, staat natuurlijk helemaal bovenaan het lijstje. Het gaat dan enerzijds om het historische beeld dat zo’n oud vrachtschip oproept. (Als ik door Drenthe vaar, verschijnt het halve dorp achter de gordijntjes.) Anderzijds brengt het de functie die de vracht- en beurtvaart had, in beeld. Het roept bij mij elke keer bewondering en ontzag op hoe men vroeger in staat is geweest om met ons soort schepen het water  te bevaren.

Ik probeer mijn schip te behandelen als een erfstuk dat ik in zo goed mogelijke staat moet doorgeven aan de volgende bezitter. Het is leuk om de geschiedenis van het schip uit te pluizen en levert leuke contacten op met de nazaten van vorige eigenaren. Maar het tonen hoe een schip er vroeger uitzag, zeker aan jongeren, geeft ook veel voldoening. Inmiddels weet ik uit ervaring dat het voor oud-schippers heel emotioneel kan zijn als ze nog eens een woning van een schip van binnen mogen zien en allerlei herinneringen boven komen. We varen dan ook vaak naar bijeenkomsten van varend erfgoed.

Het schip heeft tot 1959 onder zeil, maar met een opduwer, vracht gevaren. Zoals u uit de foto’s kunt zien is het uiterlijk van het schip sindsdien nauwelijks veranderd. Hoewel de schipperse geen motor in het schip wilde hebben vanwege het geluid, is het schip wel met zijn tijd meegegaan. Om het ruim toegankelijk te maken voor het laden en lossen met grijpers is de mast naar voren geplaatst. De den is verhoogd en de binten zijn draaibaar gemaakt.

Door: Eric Gerding

Reacties